פתרונות ועלויות טיפול באדם סיעודי

עו"ד יוסי כהן

במדינת ישראל, על פי חוק, האחריות העיקרית לטיפול באדם סיעודי מוטלת על בני משפחתו שניצבים בפני אתגר נפשי וכלכלי.
המשמעות הכלכלית של "סיעוד" היא גבוהה מאוד, שכן עלויות הטיפול באדם סיעודי נעות בין 8,000 ל-25,000 ₪ לחודש כפי שיפורט בהמשך.

משום שכך, רבים בוחרים לרכוש פוליסת ביטוח סיעוד  ובדרך זו להבטיח לעצמם רשת בטחון כלכלית, במידה ויהפכו סיעודיים וכך לא יהוו נטל כלכלי על בני המשפחה. למעשה, רכישת ביטוח סיעודי היא כיום הדרך העיקרית להבטיח את היכולת להזדקן בכבוד.

פתרונות ועלויות

קיימים כיום שני פתרונות שהמטופל הסיעודי ו/או בני משפחתו יכולים לבחור. בהתאם לבחירה זו ניתן להעריך את עלות ההוצאות החודשיות. הפתרון השלישי אינו נתון לבחירה.

  1. סיעוד בבית:

הפתרון השכיח, שכן רבים מעדיפים להשאיר את בן המשפחה הסיעודי בחיק המשפחה, לסעוד אותו בעזרת מטפל זר ולא להוציאו מסביבתו הטבעית.
העלות הבסיסית של העסקת מטפל סיעודי עומדת כיום על כ-5,000 ₪ בחודש. על שכר הבסיס יש להוסיף תשלומים סוציאליים ואחרים על פי חוק: חופשות, ביטוח ימי חג, דמי הבראה, ביטוח לאומי, עמלה חודשית לתאגיד ודמי כיס. תשלומים אלו בטווח 2,000-3,000 ₪.

הוצאות שוטפות אחרות כדוגמת תרופות, מזון, ביגוד, מוצרי ספיגה, אביזרי עזר וכמובן חשבונות שוטפים, עשויות להסתכם באלפי שקלים בחודש.
מאחר והמטפל מתגורר בביתו של האדם הסיעודי, יש לקחת בחשבון הוצאות שוטפות של מחייה כגון מזון, עלייה בתצרוכת המים והחשמל, מוצרי היגיינה וטיפוח ועוד.

עלות סיעוד ביתי תהיה לכל הפחות 8,000 ₪.

  1. סיעוד במוסד:

העלות החודשית לשהות במוסד סיעודי היא משתנה בין מוסד למוסד והיא תלויה במשתנים אשר קשורים למוסד עצמו ולאיכותו: מיקומו, המוניטין שצבר, היצע וביקוש באזור המוסד, דירוגו של המוסד על ידי משרד הבריאות, רמת השירות, שיוכו לרשת דיור מוגן כזו או אחרת ועוד.
בכל מקרה, יש לקחת בחשבון כי גם במוסד יש הוצאות כדוגמת תרופות, מוצרי ספיגה ועזרים, אשר במרבית המקרים הם באחריות בני המשפחה.

עלות סיעוד במוסד היא בטווח 10,000-25,000 ₪ ואף יותר.

 

  1. אשפוז במוסד סיעודי במימון משרד הבריאות (קוד):

אשפוז סיעודי בהשתתפות מימון של המדינה נעשה לפי הזכאות הכלכלית של המטופל ובני משפחתו, וכן הוא כפוף להימצאות מקום פנוי ("תקן מיטה") במוסד אשר מוכר על ידי משרד הבריאות ובתנאי שמשפחת המטופל הסיעודי התחייבה להשתתף בהוצאות.

כ-75% מהחולים הסיעודיים נמצאים בסיעוד ביתי, 25% במוסד סיעודי.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
אודות המחבר
עו"ד יוסי כהן

עורך דין יוסי כהן, בקיא בתביעות סיעוד, מכיר את החקיקה, הפסיקה, תקנות משרד האוצר ומשרד הבריאות, ביטוח לאומי, וכן מצוי ומנוסה בהבנת פוליסת ביטוח והאותיות הקטנות החבויות בהן.

מאמרים אחרונים